Så här görs en vår- eller höstbeställning

Cornel Bronze

Hur gör jag en bestÀllning?

För att göra en bestĂ€llning mĂ„ste du först skapa ett konto dĂ€r du fyller i ditt namn, eventuellt företagsnamn och din mailadress. Aktivera kontot med bekrĂ€ftelsemailet som skickas strax efter. Detta Ă€r ett automail som kan hamna i skrĂ€pposten. Skulle du inte fĂ„ nĂ„got mail, vĂ€nligen kontakta oss sĂ„ kan vi hjĂ€lpa dig. Se till att vara inloggad pĂ„ ditt konto, sĂ„ kan du börja bestĂ€lla.

BestÀll produkter genom att klicka pÄ "LÀgg till i bestÀllning" pÄ produktsidan.

Dessa produkter hamnar sedan i förbestÀllningen eller varukorgen dÀr de reserveras till dig. Tryck pÄ "Mina bestÀllningar" i övre hörnet till höger för att se din bestÀllning och nÀr reservationstiden gÄr ut.

VÄr- och höstbestÀllningen Àr vÄra förbestÀllningar dÀr du kan reservera produkter inför respektive sÀsong. Du ser vilka produkter du har reserverat under rubriken "Din vÄrbestÀllning" respektive "Din höstbestÀllning". Du kan inte slutföra din bestÀllning förrÀn datumet nÀr vi öppnar för vÄr- eller höstbestÀllning. NÀr det Àr ser du under reservationstiden pÄ varje produkt i ett datum efter "Köpbar fr.o.m:". Fram tills dess behöver du inte göra nÄgon mer ÄtgÀrd. Vi skickar ett mail nÀr du har en bestÀllning som gÄr att slutföra, alltsÄ nÀr datumet produkten blir köpbar har passerat.

Vi skickar Àven mail ifall reservationstiden Àr pÄ vÀg att gÄ ut. Missa inte att slutföra din bestÀllning innan tiden för reservationen gÄr ut, för har reservationstiden gÄtt ut kan andra kunder ha fÄtt chansen att köpa produkten.

Om du har svĂ„rt att bestĂ€mma dig för vilka sorter du ska köpa, och de du vill ha Ă€r fler Ă€n vad du har plats för, sĂ„ ska du anvĂ€nda Önskelistan. Det Ă€r inte okej att anvĂ€nda varukorgen som en önskelista, utan de produkter du har dĂ€r Ă€r endast de som du har avsikt att köpa. 

Om du av nÄgon anledning vet att du inte kommer att slutföra din vÄr- eller höstbestÀllning Àr vi och övriga kunder tacksamma om du makulerar din bestÀllning sÄ andra kan boka dessa produkter.

NÀr kan jag slutföra min bestÀllning?

NÀr vi öppnat upp för en bestÀllning och datumet produkterna blir köpbara har passerat sÄ hamnar din bestÀllning högst upp i varukorgen. DÄ kan du slutföra bestÀllningen och för att inte mista din bestÀllning behöver du slutföra den innan reservationstiden gÄr ut. Du slutför bestÀllningen genom att vÀlja fakturerings- och leveransadress, leveranssÀtt och betalningsmetod. VÀljer du DHL Service Point eller Hemleverans skickar vi din bestÀllning sÄ snart vi kan, oftast inom 1-3 dagar. Vid tillfÀllen dÄ vi fÄr in stora mÀngder ordrar, som nÀr vi precis öppnat upp för en bestÀllning eller dagarna innan reservationstiden gÄr ut, kan det dröja lÀngre med leveransen. Slutför dÀrför bestÀllningen enbart om du Àr redo för att ta emot den och ifall yttertemperaturen tillÄter sÀker leverans i vanlig lastbil kommande dagarna. Leveransen gÄr bra med knölar och lökar under temperaturer pÄ ner till -10 grader. Mer om leveranser, frakt och avhÀmtning gÄr att lÀsa om genom att klicka hÀr.

Kan jag göra Àndringar i bestÀllningen?

Du kan Àndra i din vÄr- eller höstbestÀllning tills dess att du slutför din order. Du kan Àndra antal pÄ produkter och ta bort eller lÀgga till fler artiklar.

För att Àndra antalet av en produkt, skriv in det nya antalet i rutan "Antal". Det kan vara ett högre eller lÀgre nummer. Ett lÀgre nummer minskar antalet av produkten, vilket alltid Àr möjligt. Ett högre nummer ökar antalet av produkten, och Àr endast möjligt om produkten fortfarande finns i lager. NÀr du skrivit in det nya önskade antalet, tryck dÄ pÄ knappen "Spara Àndringar i varukorg" för att Àndringen ska sparas.

Vill du ta bort en produkt helt frÄn din order eller din kö, tryck dÄ pÄ det röda krysset i kolumnen "Ta bort".

Observera att det Àr en bestÀllning, sÄ reservera inte mer Àn du tÀnkt köpa för att sedan gallra bort. Ifall vi ser att nÄgon missköter systemet genom att lÀgga till en stor mÀngd produkter de inte har för avsikt att köpa sÄ riskerar den personen att bli avstÀngd frÄn att anvÀnda vÄr- och höstbestÀllning. Oftast beror en kraftig minskning pÄ oförutsÀgbara hÀndelser som uppstÄr, skicka gÀrna ett mail eller ring till oss ifall det Àr sÄ, dÄ Àr det okej att minska.

Vilka artiklar avser vĂ„rbestĂ€llning? 

VĂ„rbestĂ€llningen avser dahliaknölar, gladiolus, ranunkler, anemoner och liljelökar. Årets sortiment av dahlior slĂ€pper vi 1 augusti och kan slutföras frĂ„n och med 1 mars.  Du hittar dessa under rubriken "VĂ„rbestĂ€llning".

Vilka artiklar avser höstbestÀllning

HöstbestÀllningen avser tulpan- och narcisslökar och andra blomlökar som ska planteras pÄ hösten och förvintern eller krukas under vintern. Du hittar dessa under rubriken "HöstbestÀllning".

Kommer jag behöva betala flera fraktavgifter?

För varje paket som skickas frĂ„n oss tillkommer en fraktavgift. Vill du slutföra en bestĂ€llning för att reservationstiden gĂ„r ut, men inte Ă€r redo för att ta emot bestĂ€llningen Ă€n eller vill invĂ€nta fler produkter, sĂ„ kan du slutföra ordern utan nĂ„gon leverans, sĂ„ skickas den först nĂ€r du senare vĂ€ljer att slutföra en order med ett valt fraktsĂ€tt. Du hittar alternativet i steget "Frakt" nĂ€r du slutför en order, se nedan. 

VÀntar du pÄ artiklar i kön kan du vÀlja att slutföra din bestÀllning utan leverans pÄ det hÀr sÀttet och sedan boka leverans pÄ den sista ordern du lÀgger nÀr du vill fÄ allt levererat. Du kan ocksÄ vÀlja att slutföra din bestÀllning utan leverans för att senarelÀgga leveransen för att slippa lagra knölar/lökar innan plantering eller om du planerar att resa bort och inte kan ta emot din bestÀllning. Du kan vÀnta med att lÀgga en order med leverans till mitten av maj vad gÀller vÄrbestÀllningar och till mitten av november vad gÀller höstbestÀllningar.

Om du inte vill bestĂ€lla fler varor, men vill kunna lĂ€gga en order med leveranssĂ€tt har vi en produkt som heter ”VĂ€lj leveranssĂ€tt i kassan” som du kan köpa, för att i kassan kunna vĂ€lja leveranssĂ€tt. TyvĂ€rr var vi tvungna att ha priset pĂ„ 1 kr för att kassasytemet inte fungerar pĂ„ ordrar under 1kr.

Ifall en eller flera ordrar tillsammans överstiger 1000kr sÄ gÄr det att vÀlja gratis leverans till DHL Service Point.